Agencja reklamowa to firma, która specjalizuje się w tworzeniu i dystrybucji reklam dla klientów. Agencje reklamowe są zatrudniane przez klientów do tworzenia reklam produktów, usług lub pomysłów. Monitorują one również sukces tych reklam (poprzez sprzedaż i liczbę osób, które odwiedzają stronę internetową). Agencje reklamowe mogą być również zatrudniane przez firmy do zarządzania ich strategią marketingową. Są zazwyczaj zatrudniane do tworzenia materiałów promocyjnych, takich jak reklamy, reklamy drukowane, reklamy radiowe i reklamy telewizyjne. Pomagają one również zaplanować i przeprowadzić udaną kampanię marketingową. Zazwyczaj nie obsługują sprzedaży bezpośrednio. Zamiast tego robią to partnerzy z konkretnych zespołów sprzedaży. W rezultacie mogą pomóc promować produkt wśród potencjalnych klientów. Agencja może zapewnić pomoc, zalecając strategie i doradztwo w zakresie sposobu reklamowania produktu lub usług.
Zadania agencji reklamowej
Pełen zakres usług agencji obsługuje wszystkie aspekty procesu reklamowego od rozwoju idei poprzez umieszczenie mediów i monitorowania. Niezależna agencja reklamowa pracuje z wieloma klientami na raz. Nie zawsze mają własnych pracowników. Zwykle polegają na zewnętrznych dostawcach dla wielu z ich usług, takich jak kreatywny design czy tworzenie reklam. Niektóre agencje te koncentrują się na konkretnej niszy, takich jak dobra luksusowe lub marketing produktów odzieżowych. W efekcie wybór agencji reklamowej to niełatwe zadanie. Jest ich wiele, a różnią się zasadami pracy, ofertą usług, kosztami i kulturą agencji. Agencja stworzona przez grupę przyjaciół lub kolegów z pracy może znacznie różnić się od tej, która została założona przez doświadczonych profesjonalistów. Firma z kilkoma oddziałami będzie świadczyć inne usługi niż małe studio czy pojedynczy specjalista.
Wybór agencji reklamowej
Wybierając agencje reklamowe weź pod uwagę swój budżet. Firmy mogą się znacznie różnić pod względem kosztów i poziomu usług, które oferują. Zanim wybierzesz agencję, zastanów się, ile pieniędzy jesteś w stanie wydać na reklamę i marketing. Skonsultuj się z wybranymi agencjami na temat ich stawek i uzgodnij budżet przed podpisaniem umowy. Aby cały proces przebiegał sprawnie, najpierw zdefiniuj swoje cele dla reklamy tak konkretnie, jak to możliwe. Niektóre firmy chcą budować świadomość marki, inne chcą zwiększyć sprzedaż lub prowadzić ruch do strony internetowej. Agencje mają tendencję do specjalizowania się w pewnych dziedzinach, więc najlepiej porozmawiać z kilkoma firmami i dowiedzieć się, które z nich mogą pomóc w osiągnięciu określonych celów.